Een korte vogelvlucht

Zoetermeer en Zegwaart waren vroeger twee gemeenten, samen met ongeveer 2800 inwoners. Zoetermeer dateert vanaf 1269 en Zegwaart vanaf 1281. Burgemeester C.L.J. Bos van Zoetermeer-Zegwaart (1894-1912) schijnt de aanzet gegeven te hebben tot het oprichten van een Harmonie, daar er meer dorpen in de omgeving waren die een muziekkorps hadden. Vermoedelijk heeft hij ook voor de financiën gezorgd. Lantaarnopsteker de heer A. Eekels, perronchef van der Griendt en de heren Verheyen en van der Vucht hebben de eerste stappen ondernomen tot het oprichten van een harmonie, die men Kunst en Vriendschap noemde. Dit gebeurde op 1 oktober 1897 en burgemeester C.L.J. Bos werd daarbij beschermheer van de vereniging. Sindsdien is het gewoonte dat de burgemeester van Zoetermeer beschermheer is van Kunst en Vriendschap.

Groepsfoto Kunst en Vriendschap 1913 of 1917

De eerste repetities waren in de zaal van café "De Jonge Prins" van de heer Engel Ooms (Café "De Jonge Prins" is anno 2011 in gebruik als Grieks restaurant "Odysseus", Dorpsstraat 80). In datzelfde pand was ook het Zegwaarts gemeentehuis gevestigd. Rond 1910 werden de repetities verplaatst naar een ruimte achter Hotel de Gouden Leeuw (tegenwoordig het patronaatsgebouw, Dorpsstraat 18). Over de jaren zouden deze twee locaties elkaar een aantal keer afwisselen als repetitie ruimte.

Op 19 oktober 1937 werd besloten van de harmonie een fanfare te maken. In de jaren tot de oorlog deed de fanfare het onder leiding van dirigent A. de Vries goed. De oorlogsjaren waren moeilijk voor de vereniging, maar Kunst en Vriendschap deed in 1945 volop mee aan de bevrijdingsfeesten. In 1955 werd het eerste uniform aangeschaft, en een drumband opgericht. De afdeling majorettes ontstond in 1961 uit een samenwerking met Pro Patria. In 1968 werd uit een behoefte aan leerlingen op blaasinstrumenten door K&V de muziekschool opgericht, die later zelfstandig verder is gegaan als de Streekmuziekschool en vervolgens het CKC is geworden. De muziekschool was gevestigd in de oude Jongensschool aan de Dorpsstraat aan het pleintje waar anno 2011 diverse eetgelegenheden gevestigd zijn. De repetities werden vanaf begin jaren '70 gehouden in de zaal naast de muziekschool, de voormalige gymzaal van de jongensschool. De zaal is er nog, maar is aan de voorkant niet meer bereikbaar. Er zit anno 2011 een tapas restaurant in.

Meer lezen? Dhr. Wim Woldendorp (1922-2002) heeft jarenlang in verenigingsblad "Orpheus" artikelen geschreven over de geschiedenis van Kunst en Vriendschap onder de titel "Even Achteruit Kijken". In 2009 zijn al deze artikelen samengevoegd tot een aaneensluitend verhaal met dezelfde titel, en van toepasselijke foto's voorzien. Het geheel is in PDF formaat te downloaden van de web pagina Even Achteruit Kijken